Alles in 1 en quad play pakketten

Geplaatst op vrijdag 22 mei 2015
alles in 1 vergelijken

Alles-in-1 pakketten, met internet, televisie en vaste telefonie zijn in steeds meer huishoudens in Nederland te vinden. Eind 2014 had zelfs bijna 60% van de huishoudens in Nederland een alles-in-een pakket. Halverwege 2013 had nog ‘maar’ 50% van de huishoudens een alles in 1 pakket, waarbij dus geconcludeerd mag worden dat dit alles-in-1 product het laatste anderhalf jaar wel een zeer sterke groei heeft doorgemaakt. Deze cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek gedaan door marktonderzoeker Telecompaper, waarbij 11.000 consumenten zijn ondervraagd.

Ziggo/UPC is sinds de fusie de telecomaanbieder waar de meeste consumenten een alles-in-1 pakket afnemen. Ziggo/UPC is met een marktaandeel van 57% veruit het meest populair. Daarna komen op een gedeelde tweede plaats KPN en Telfort, welke gezamenlijk goed zijn voor een marktaandeel van ongeveer 22%. Daarnaast blijkt dat overstappen van provider iets is wat ook regelmatig gebeurt, althans dat gaf 8% van de ondervraagden aan.

Naast het alles-in-1 pakket is tegenwoordig ook het zogenaamde quad-play pakket erg in trek. Dit is een alles in 1 pakket waar ook mobiele telefonie bij zit inbegrepen. Dit product wint de laatste tijd sterk aan populariteit, niet zo gek als je de populariteit van alles-in-1 pakketten koppelt aan het mobieltje/smartphone waar bijna de gehele bevolking mee rondloopt. Een op de 13 consumenten gaf aan dat ze een mobiel abonnement hadden bij dezelfde provider als waar ze het alles in een pakket afnamen. Vaak zien we hier dus dezelfde aanbieders als bij de alles-in-1 pakketten terug: Ziggo/UPC en KPN.

KPN

We zullen hier niet alle producten van alle telecomproviders gaan vergelijken, maar ons focussen op KPN. De keuze voor KPN is gebaseerd op de naamsbekendheid, de veelheid aan producten en het aantal consumenten dat van de diensten van KPN gebruik maakt. 

Quad-play-pakket

Quad-play is nog een relatief nieuw begrip waarvoor KPN echter al meer dan 50.000 klanten/gebruikers heeft. Het pakket met de naam quad-play KPN Compleet is pas in januari geïntroduceerd. Daar moet natuurlijk eerlijkheidshalve wel aan worden toegevoegd dat er al veel consumenten waren die een alles-in-1 pakket hadden en een apart KPN mobiel abonnement. Het afnemen van al deze producten (internet, tv, vast en mobiel bellen) bij een telecomprovider, in dit geval KPN, levert een aantal zeer interessante extra’s op, zoals:

  • Gratis extra tv-zenders;
  • Gratis onderling bellen;
  • Extra ruime data bundels;
  • Verdubbeling belminuten;
  • Etc.

Het is dus zeker de moeite waard om je ook eens in dit product te verdiepen.

Ontwikkelingen KPN op de alles-in-een markt

Naast de ontwikkeling van quad-play pakketten wordt er steeds vaker geadverteerd met WiFi hotspots. Deze hotspots geven je de mogelijkheid om gratis draadloos te internetten waarbij gebruik wordt gemaakt van de Wifi-spots van de mensen thuis (KPN Fon). Deze optie wordt vaak alleen aangeboden door telecomproviders met een groot aantal klanten, waaronder KPN.

Ook het onderbrengen van zowel het mobiel als vast internet onder een bundel is een ontwikkeling waar KPN serieus naar kijkt. Dit is voor KPN een mogelijkheid omdat het over zowel een vast als mobiel netwerk beschikt.

Andere visies op de alles-in-1 markt

Daarnaast zijn er ook telecomproviders, zoals Tele2, die denken dat de quad-play producten te weinig aantrekkingskracht hebben op de consument. Dit komt omdat men bij Tele2 bijvoorbeeld merkt dat waar 4G wordt aangeboden, dit vaak kan dienen als een uitermate geschikte vervangende dienst voor de vaste oplossingen. Verder zijn ze bij Tele2 van mening dat men zich voor vaste en mobiele diensten baseert op andere gronden (keuzes).

Zoals je ziet kan het nog alle kanten opgaan, maar dat deze ontwikkelingen interessant zijn voor de consument, dat staat als een paal boven water.

 

1x1.transAlles in 1 en quad play pakketten