Ben jij net een bedrijf begonnen? Of werk jij al langer als ondernemer? Dan weet niemand minder dan jij dat marketing ontzettend belangrijk is. Het is belangrijk om naamsbekendheid te creëren zodat jouw bedrijf gezien wordt en bekend is onder je doelgroep. Dit kun je doen door online marketing, maar ook door offline marketing. Maar wat is nou precies het verschil tussen deze twee vormen van marketing? Misschien hoor je tegenwoordig anderen praten over online marketing. Dit komt voornamelijk omdat online marketing een recentere vorm van marketing is. Desalniettemin zijn beide vormen van marketing belangrijk en is offline marketing niet minder belangrijk. Maar waarom is de één niet belangrijker dan de ander? En op welke manieren kun je online en offline marketing toepassen? Al deze vragen hebben wij beantwoord in dit artikel, dus lees snel verder als je achter de antwoorden wilt komen. 

Offline marketing

Deze vorm van marketing refereert naar bijvoorbeeld banners, posters en flyers. Wist je dat de oorsprong van offline marketing al in de 19e eeuw ligt? Destijds lanceerde een bedrijf het eerste magazine voor zijn klanten. Offline marketing is nog steeds op de dag van vandaag ontzettend belangrijk. Voornamelijk in combinatie met online marketing, zorgt het voor herhaling onder je doelgroep. Herhaling is een ontzettende belangrijke factor voor naamsbekendheid. Als je potentiële klant jouw bedrijf eerst op internet is tegengekomen en daarna op een flyer, zorgt de herhaling voor meer naamsbekendheid. Dit kan ook andersom. De essentie is dat je doelgroep zo vaak mogelijk in aanraking komt met jouw bedrijfsnaam. Het inspelen hierop hoeft niet per definitie duur te zijn. Met simpele dingen, zoals een jas bedrukken kun je jouw bedrijfskleding een boost geven. Doordat je bedrijfsnaam in de vorm van je eigen ontwerp bedrukt wordt op een jas creëer je meer naamsbekendheid. Bovendien kan een jas als bedrijfskleding ook gedragen worden op andere momenten. Een pakkende logo of naam op een jas valt op en een potentiële klant leest dit vervolgens. Je kunt een jas ook uitdelen aan bedrijfspartners of vrienden. Op deze manier geef je niet alleen een geschenk waarmee je warm blijft tijdens de koude dagen, maar je bent ook herkenbaar voor je klanten. 

Online marketing

Tegenwoordig is niet alleen offline marketing belangrijk, maar ook online marketing. Online marketing refereert naar het promoten van jouw bedrijf via het internet of online marketing kanalen. Het doel hierbij is om jouw doelgroep via het internet te bereiken. Het grote voordeel aan online marketing is dat je ontzettend veel mensen kunt bereiken via het internet. Het is hierbij belangrijk om een doelgroep vast te stellen voordat je begint aan het promoten van jouw bedrijf via het internet of online marketing kanalen. Voor wie is jouw product of dienst bestemd? En op welke groep mensen richt jouw bedrijf zich? Als je hier het antwoord op weet, kun je bepalen welke online marketing kanalen het best aansluiten op jouw doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om je af te vragen welk imago je als bedrijf wilt overdragen. Bedenk dus een plan voordat je start voor het beste resultaat!

0 Shares:
Ook zeer interessant