Slimme consumenten zijn consumenten die goed voorbereid zijn. Ze onderzoeken niet alleen het product, maar ook de plaats waar ze willen aankopen voordat ze tot een aankoop overgaan. Dit is niet alleen een fenomeen uit deze tijd. Consumenten bezochten in het verleden ook al verschillende winkels, waarbij ze specificaties, kwaliteit, prijs, merk en nog veel meer vergeleken voordat ze tot een aankoop overgingen.

Tegenwoordig zijn de meeste consumenten vertrouwd met het internet en doen ze meer en meer onderzoek vooraf. Alle informatie is letterlijk binnen handbereik op het internet, dus consumenten vergelijken steeds meer voor ze beslissen om iets aan te kopen. Natuurlijk is vergelijken niet voor elke aankoop nodig. Je zult zelden zien dat consumenten producten zoals tandpasta of wc-papier vergelijken. Producten die wel vaak vergeleken worden zijn multimedia-apparaten, auto’s, schoonheidsproducten, woonartikelen en reizen.

Als bedrijf moet je deze gewoonten van consumenten begrijpen, zodat je een strategie kunt ontwikkelen om de zichtbaarheid bij deze consumenten, die actief op zoek zijn naar verschillende plaatsen waar ze kunnen aankopen, te vergroten. In dit artikel bespreken we enkele manieren waarmee consumenten producten vergelijken en hoe je ze kunt bereiken in je marketing.

1. De traditionele manier

De traditionele manier om producten te vergelijken wordt door consumenten nog steeds veel gebruikt. Consumenten vragen hulp van familie, vrienden en kennissen. Ze bevragen mensen uit hun omgeving, die al een soortgelijk product hebben gekocht, naar hun ervaringen. Op deze manier wordt de aankoopbeslissing mee beïnvloed door de mensen in de directe omgeving van de consument.

Mond-tot-mond reclame verbeteren

Om deze soort consumenten aan te kunnen trekken, moeten bedrijven werken aan hun klantentevredenheid. Zo zijn consumenten geneigd om je bedrijf aan te bevelen via mond-tot-mond reclame. Er wordt altijd gezegd dat dit de beste vorm van reclame is. Om consumenten over je product of dienst te laten spreken, moet je hen laten zien wat de meerwaarde is voor hun dagelijkse leven. Daarom is een degelijk partnerprogramma een must. Op deze manier worden consumenten beloond als ze je product of dienst aanbevelen bij familie, vrienden en kennissen. Een ideale manier dus om mond-tot-mond reclame te stimuleren.

2. Zoekmachines

Veel consumenten zoeken op Google het product dat ze willen onderzoeken of kopen. Google toont de verschillende webpagina’s waar het product wordt aangeboden. De meeste consumenten zullen waarschijnlijk kiezen voor de verkoper die de beste prijs adverteert. Het is ook belangrijk om te beseffen dat Amazon tegenwoordig meer is dan een e-commerce website. Het is een complete zoekmachine op zich geworden. Dus ook hiermee moet je in je marketing rekening houden.

Het verbeteren van SEO

Bedrijven moeten hun SEO zo goed mogelijk optimaliseren om consumenten te kunnen bereiken via zoekmachines. Content is king als het gaat om SEO. Goeie blogartikels, relevante keywords zijn enkele best practices. Ook reacties van gebruikers zijn belangrijk. Reacties van gebruikers op Google Mijn Bedrijf pagina’s spelen een belangrijke rol in je bedrijf betrouwbaar te laten overkomen. Reacties hebben niet alleen invloed op je ranking in Google Maps, maar ook op Google in het algemeen. Het is dus zeker aan te raden om tevreden klanten een review te laten schrijven voor je Google Mijn Bedrijf pagina.

Amazon en Google zijn beiden zoekmachines, maar elk platform heeft haar eigen niche-informatie over haar users die de andere niet heeft; bijvoorbeeld, Amazon heeft aankoop- en retourpercentage-informatie voor producten en het neemt die informatie in overweging bij het organisch rangschikken van producten. Je moet deze verschillen begrijpen voordat je een strategie voor Google of Amazon kunt bepalen.

3. Prijsvergelijkingswebsites

Er zijn tegenwoordig heel wat verschillende prijsvergelijkingswebsites, waaronder Google Shopping, Tweakers, enz. Via deze websites kunnen consumenten naar producten zoeken; de resultaten geven een lijst van alle detailhandel/e-commerce websites die dat product verkopen, samen met de aangeboden prijs.

Uw aanwezigheid op prijsvergelijkingswebsites verbeteren

Bedrijven kunnen deze consumenten bereiken door overeenkomsten te sluiten met deze platformen. Het kan een win-win situatie zijn voor zowel de consument als het bedrijf. Het bedrijf krijgt er een extra verkoopkanaal bij en de consument krijgt er meer keuze met meer gemak voor terug.

4. Prijsvergelijking apps

Naast vergelijkingswebsites zijn er ook talrijke vergelijkingsapps verschenen, waaronder ShopSavvy, ShopMania, enz. Omdat we dagdagelijks met onze smartphone bezig zijn, zijn deze platformen ook aan een sterke opmars bezig.

Het verbeteren van uw aanwezigheid op prijsvergelijking apps

Zoals eerder gezegd maakt samenwerken met deze plaformen het leven gemakkelijker voor zowel bedrijven als consumenten. Door samen te werken met deze app-platformen is het gemakkelijk voor bedrijven om ook via de Apple Appstore of Google Playstore bereikbaar te zijn.

5. Reviewsites

Als consumenten geen familie of vrienden hebben die een product hebben gekocht dat vergelijkbaar is met het product dat ze willen kopen, kunnen ze zich wenden tot reviewsites. Er zijn verschillende reviewsites zoals TopX, tvadviseur.nl, Trustpilot, enz. Hier kunnen klanten reviews lezen over een specifiek product of dienst. Op sommige van deze plaformen kunnen klanten zelf ook beoordelingen plaatsen over zowel producten als websites die producten verkopen. Reviewsites brengen alle relevante informatie tot bij de consument zodat hij of zij een weloverwogen aankoopbeslissing kan nemen.

Je reviews verbeteren

Moedig invloedrijke gebruikers aan om producten van je bedrijf te testen en te beoordelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze het product gratis op te sturen in ruil voor een review. Je kunt ze ook net voor de lancering van je nieuwe product eerder toegang geven zodat ze een exclusieve preview kunnen maken. Een andere manier is om een wedstrijden of incentives te organiseren. Je kunt bijvoorbeeld een cadeaubon verloten wanneer klanten een review schrijven.

Dit zijn enkele van de manieren waarop consumenten tegenwoordig producten en prijzen kunnen vergelijken. Het is bedrijven om deze manieren te herkennen en hierop in te spelen in hun marketingplan.

0 Shares:
Ook zeer interessant